Osteopathie en Endometriose

Osteopathie kan de klachten van endometriose helpen verminderen

Endometriose is een chronische aandoening waarbij cellen die lijken op cellen van het baarmoederslijmvlies zich buiten de baarmoederholte bevinden. De cellen bevinden zich  vaak rond de eierstokken/ darmen en kleine bekken (ruimte van Douglas)bevinden. Maar ook elders in het lichaam kunnen ze zich bevinden.

Endometriose kan ernstige pijnklachten veroorzaken en verminderde vruchtbaarheid. Het heeft een grote invloed op het leven van een vrouw. De diagnose wordt vaak pas laat gesteld waardoor een vrouw vaak jaren met onbegrepen klachten rond loopt. Doordat de klachten heel breed zijn en er verschillende symptomen voorkomen. De diagnose wordt gesteld door middel van een kijk operatie. De reguliere behandeling is veelal door een operatie en hormoontherapie naast pijnmedicatie.

Endometriose zorgt voor ontstekingen en hierdoor verklevingen. tussen organen. Deze kunnen beide zorgen voor heftige pijnklachten

Symptomen:

- pijn rond het staartbeen

- pijn rond de SI gewrichten

- pijn bij het vrijen (vaginisme) vooral bij diepe penetratie en stoten

- darmklachten (opgeblazen buik, diarree, obstipatie)

- pijnlijke menstruatie ook vaak voor de menstruatie en tijdens de
   ovulatie. De menstruatie kan heftiger verlopen, meer bloedverlies.

- pijnlijke stoelgang ( eventueel aambeien) en ook soms pijn bij                plassen.

- zware benen, rusteloze benen)

Osteopathie kan een goede aanvulling zijn op de behandeling omdat zij de verklevingen in de buik kan helpen verminderen.