Voedingsadvies van de osteopaat

Goede voeding is belangrijk voor ons welbevinden. Zonder goede voeding tot ons te nemen kunnen we niet verwachten dat ons lichaam goed zal functioneren.
Het is belangrijk om goed te luisteren naar je lichaam. Wat doet voeding met jou? Iedereen reageert anders op voeding. De een zal zich goed voelen bij het eten van een boterham en de ander wordt er moe van. Daarom is het belangrijk dat het voedingspatroon op jou wordt samengesteld.

Een milde aanpassing is volgens een voedselcombinatie.

Richtlijnen voor goede voedselcombinatie volgens dr Hay. Dit is niet zo een ingrijpende verandering als het Paleo voedingsadvies en kan ook al helpen klachten te verminderen.

De hieronder genoemde essentiële suikers -die in planten zitten - zijn essentieel voor de darmimmuniteit (om verstopping te voorkomen):


1.    Cellulose. Deze essentiële suiker zit vooral in groenten.
2.    Arabinogalactaan. Deze essentiële suiker zit vooral in: cocosmeel, wortel, zwarte bonen, peer, tomaat, kokosnoot, curcuma longa (geelwortel), salie.
3.    Mannose. Deze essentiële suiker zit vooral in: bonen (peulvruchten), linzen, aloë vera sap. Verder komt het voor in groenten zoals: kool, broccoli, tomaten, paddenstoelen, shiitake. En in fruit zoals: zwarte, blauwe en rode bessen, kruis- en veenbessen (cranberry’s), perziken, appels en sinaasappels. D-Manose is ook in poedervorm.
4.    N-Acetyl-Galactosamine (NAG). Deze essentiële suiker zit vooral in shiitake paddenstoelen. Ook agar (agar-agar is ook in poedervorm) is rijk aan galactosamine (en sialinezuur).
5.    Galactose. Deze essentiële suiker zit vooral in: bonen (vooral de black-eye, sperziebonen, snijbonen), tomaat en (hazel)noten. Fenegriekzaadjes (gekiemde zaden kan ook) bevatten galactomannan. Zwarte bessen bevatten galactaan, galactose en arabinose.
6.    Inuline. Deze essentiële suiker zit vooral in: artisjok, asperge, prei, ui, arrowroot, zoete aardappel, knoflook, aardpeer ( 1 ons = 14 gram inuline), cichoreiwortel. Inuline is ook in poedervorm.
7.    Lignanen. Deze essentiële suiker zit vooral in: lijnzaad (100 gram bevat 80 mg lignanen), pompoen, maanzaad, bessen, haverzemelen, groenten en hennepzaden.
8.    Pectines. Deze essentiële suiker zit vooral in: geraspte appel (biologische met schil).
9.    N-acetylneuraminezuur (wordt meestal siaalzuur genoemd).     Deze essentiële suiker zit vooral in: eieren, wei-eiwitisolaat en rauwe melk.
10.    Fucose. Deze essentiële suiker zit vooral in: kelp, zeewier, Japanse bruine algen, champignons, medicinale paddestoelen (Reiskhi, Shiitake, Mai take, Coriolus Vesicolor ) en zaden. Kelp bevat fucose, xylose, mannose en galactose.
11.    Xylose. Deze essentiële suiker zit vooral in: kelp, bessen (zwarte bessen, loganbes, framboos), peer, aloë vera, okra, berken sap, zaden, guave, granen (gerst, rogge), kruiden ( echinacea, boswellia), psyllium, broccoli, spinazie, eierplant, erwten, aubergine, sperziebonen, groene boon, kool en maïs. Xylose is in poedervorm verkrijgbaar.

Een andere manier van eten is volgens het Paleo principe. Oervoeding.

Belangrijk om genoeg eiwit en vet tot je te nemen! Je hebt ongeveer 0,8 gram eiwit nodig per kg lichaamsgewicht. Een ei heeft 15 gram eiwit. Dit lijken hele strenge richtlijnen maar je kunt er mee spelen en kijken hoe het voor jou het beste werkt. Als je heel strak probeert een dieet vol te houden wat niet bij je past geeft dat stress op je darmen en krijg je klachten. Dus kijk wat voor jou het beste werkt. Wees lief voor jezelf!!

De richtlijnen van het Paleo dieet:

Voedingsadvies van de osteopaat

Maak een afspraak Blog